Peter ter haak | Welkom bij Ter Haak
348936
page-template-default,page,page-id-348936,eltd-cpt-1.0,ajax_fade,page_not_loaded,,moose-ver-2.0, vertical_menu_with_scroll,smooth_scroll,fade_push_text_right,blog_installed,wpb-js-composer js-comp-ver-5.5.2,vc_responsive

Peter ter Haak

 

Dagelijks geniet en worstel ik met mijn eigen leerproces en dat van anderen.

 

Door mijn rollen als docent, medewerker, trainer, coach, adviseur en leidinggevende (manager, directeur), heb ik door veel verschillende brillen kunnen kijken naar het proces van leren bij mezelf en bij anderen.

 

Ik heb ontdekt wat wel en niet effectief is als het om blijven leren gaat. En heb in de praktijk ervaren dat hetgeen de ene keer fantastisch werkt, in een andere situatie desastreus uitpakt.

 

Jezelf blijven ontwikkelen is belangrijk omdat de mate waarin je ontwikkelt (bent) in direct verband staat met je vrijheid en onafhankelijkheid: Hoe meer je kunt, hoe onafhankelijker je bent en hoe vrijer je je voelt.

Een voor mij een erg belangrijke waarde: vrijheid.

 

Vandaar mijn missie: vrijheid en onafhankelijkheid bewerkstelligen door te werken aan ontwikkeling.

 

Gelukkig is de behoefte om te leren bij iedereen aanwezig. Hoe die behoefte zich manifesteert en vorm krijgt, dat is afhankelijk van het individu en de context.

 

Daarom vraagt het proces van scholing, leren en ontwikkeling om inzicht, kennis en wijsheid. Het invoeren van een model of methode kan erg handig zijn, maar alleen daarmee kom je er niet.

 

Aandacht, nieuwsgierigheid, vertrouwen, duidelijkheid en eerlijkheid zijn voorwaardelijk voor een duurzame en effectieve leeromgeving.

 

Ik voeg daar graag nog mijn creativiteit en ervaring aan toe.

 

Dankjewel voor je keuze!
Circa 15% van de mensen kiest voor deze dolfijn

 

We geven hiermee aan dat we de structuur, instructie en uitdaging waarover dolfijn B nodig hebben om effectief te kunnen leren.

 

Daarnaast hebben we ook de vrije ruimte van dolfijn A nodig om effectief en met plezier te kunnen leren.

 

Effectief kunnen leren vraagt dus om de juiste middelen en soms om kaders, maar ook om voldoende vrije ruimte.

 

Veel organisaties hebben wel de intentie deze vrije ruimte te bieden, maar dit blijkt in de praktijk lang niet altijd even makkelijk omdat het ten koste lijkt te gaan van zaken als duidelijkheid, zekerheid en controle op performance…

 

Ga maar eens na: welke voorkeur heb jij als je de vraag als leidinggevende beantwoordt? Welke dolfijn wil jij dan dat jouw medewerker of collega is, als het om leren gaat?

 

Jouw antwoorden geven enig inzicht over hoe jij je eigen leerproces het liefst vorm geeft, maar ook over de neiging tot instrueren, doceren en controleren wanneer je in de rol van leidinggevende zit.

 

Wat is de optimale mix voor jou?

 

Tip: begin een gesprek met je medewerker of leidinggevende over dit onderwerp. Leuk als je deze metafoor gebruikt en toelicht hoe de door jouw gewenste vrije ruimte eruitziet. Kijk eens of je er afspraken over kunt maken.

 

Wij horen graag wat het heeft opgeleverd!

 

Dankjewel voor je keuze!
Ruim 85% van de mensen kiest voor deze dolfijn

 

We geven hiermee aan dat we de vrije ruimte van dolfijn A nodig hebben om effectief en met plezier te kunnen leren.

 

Daarnaast willen we meestal ook wat van de structuur, instructie en uitdaging die dolfijn B krijgt.

 

Effectief kunnen leren vraagt dus om de juiste middelen en om kaders, maar ook om voldoende vrije ruimte.

 

Veel organisaties hebben wel de intentie deze vrije ruimte te bieden, maar dit blijkt in de praktijk lang niet altijd even makkelijk omdat het ten koste lijkt te gaan van zaken als duidelijkheid, zekerheid en controle op performance…

 

Ga maar eens na: welke voorkeur heb jij als je de vraag als leidinggevende beantwoordt? Welke dolfijn wil jij dan dat jouw medewerker of collega is, als het om leren gaat?

 

Jouw antwoorden geven enig inzicht over hoe jij je eigen leerproces het liefst vorm geeft, maar ook over de neiging tot instrueren, doceren en controleren wanneer je in de rol van leidinggevende zit.

 

Wat is de optimale mix voor jou?

 

Tip: begin een gesprek met je medewerker of leidinggevende over dit onderwerp. Leuk als je deze metafoor gebruikt en toelicht hoe de door jouw gewenste vrije ruimte eruitziet. Kijk eens of je er afspraken over kunt maken.

 

Wij horen graag wat het heeft opgeleverd!