Leerprocessen Organiseren | Welkom bij Ter Haak
348761
page-template-default,page,page-id-348761,eltd-cpt-1.0,ajax_fade,page_not_loaded,,moose-ver-2.0, vertical_menu_with_scroll,smooth_scroll,fade_push_text_right,blog_installed,wpb-js-composer js-comp-ver-5.5.2,vc_responsive

Leerprocessen Organiseren

 

 

Lerende mensen doen hun werk niet alleen goed, ze doen het steeds beter!

 

Bij iedere uitdaging wordt ons leervermogen op de proef gesteld: wanneer je snel leert, kun je sneller verbeteren en aanpassen als dat nodig is. Bovendien geeft het een krachtig en goed gevoel. Dit geldt voor jou als individu, maar ook voor iedere groep of organisatie.

 

Effectief leren en ontwikkelen is daarom belangrijk en degene die in staat is leren en ontwikkelen leuk en uitdagend te maken, is het meest effectief!

 

Organisaties die dit bewustzijn hebben en ruimte creëren voor ontwikkeling zijn vaak energieke en enthousiaste organisaties waar mensen graag werken en bereid zijn een extra stap te zetten. Ze boeken aantoonbaar betere resultaten en zijn flexibeler.

 

Leren in de werkomgeving is dus doel en middel tegelijkertijd. Maar ook een complex proces. Alleen als de betrokkenen goed op elkaar aangesloten zijn én blijven, zal er sprake zijn van een effectief leerproces.

 

Leerprocessen inrichten is een continu proces dat onderhoud vergt:

 

  • Hoe creëer je de juiste ruimte voor leren in de organisatie?
  • Hoe zorg je ervoor dat mensen ook gebruik maken van de geboden ruimte?
  • Wat zijn de voorwaarden en consequenties?
  • Welk leiderschap is er nodig?
  • Hoe richt je zo’n proces in en hoe onderhoud je het?

 

Graag gaan we met u in gesprek over de antwoorden. Een belletje of mailtje is voldoende.

 

Nodig ons uit voor een gesprek of vraag ons Whitepaper “Vrije Ruimte” over dit onderwerp aan.

 

Effectief leren vraagt om vrije ruimte

 

Dankjewel voor je keuze!
Circa 15% van de mensen kiest voor deze dolfijn

 

We geven hiermee aan dat we de structuur, instructie en uitdaging waarover dolfijn B nodig hebben om effectief te kunnen leren.

 

Daarnaast hebben we ook de vrije ruimte van dolfijn A nodig om effectief en met plezier te kunnen leren.

 

Effectief kunnen leren vraagt dus om de juiste middelen en soms om kaders, maar ook om voldoende vrije ruimte.

 

Veel organisaties hebben wel de intentie deze vrije ruimte te bieden, maar dit blijkt in de praktijk lang niet altijd even makkelijk omdat het ten koste lijkt te gaan van zaken als duidelijkheid, zekerheid en controle op performance…

 

Ga maar eens na: welke voorkeur heb jij als je de vraag als leidinggevende beantwoordt? Welke dolfijn wil jij dan dat jouw medewerker of collega is, als het om leren gaat?

 

Jouw antwoorden geven enig inzicht over hoe jij je eigen leerproces het liefst vorm geeft, maar ook over de neiging tot instrueren, doceren en controleren wanneer je in de rol van leidinggevende zit.

 

Wat is de optimale mix voor jou?

 

Tip: begin een gesprek met je medewerker of leidinggevende over dit onderwerp. Leuk als je deze metafoor gebruikt en toelicht hoe de door jouw gewenste vrije ruimte eruitziet. Kijk eens of je er afspraken over kunt maken.

 

Wij horen graag wat het heeft opgeleverd!

 

Dankjewel voor je keuze!
Ruim 85% van de mensen kiest voor deze dolfijn

 

We geven hiermee aan dat we de vrije ruimte van dolfijn A nodig hebben om effectief en met plezier te kunnen leren.

 

Daarnaast willen we meestal ook wat van de structuur, instructie en uitdaging die dolfijn B krijgt.

 

Effectief kunnen leren vraagt dus om de juiste middelen en om kaders, maar ook om voldoende vrije ruimte.

 

Veel organisaties hebben wel de intentie deze vrije ruimte te bieden, maar dit blijkt in de praktijk lang niet altijd even makkelijk omdat het ten koste lijkt te gaan van zaken als duidelijkheid, zekerheid en controle op performance…

 

Ga maar eens na: welke voorkeur heb jij als je de vraag als leidinggevende beantwoordt? Welke dolfijn wil jij dan dat jouw medewerker of collega is, als het om leren gaat?

 

Jouw antwoorden geven enig inzicht over hoe jij je eigen leerproces het liefst vorm geeft, maar ook over de neiging tot instrueren, doceren en controleren wanneer je in de rol van leidinggevende zit.

 

Wat is de optimale mix voor jou?

 

Tip: begin een gesprek met je medewerker of leidinggevende over dit onderwerp. Leuk als je deze metafoor gebruikt en toelicht hoe de door jouw gewenste vrije ruimte eruitziet. Kijk eens of je er afspraken over kunt maken.

 

Wij horen graag wat het heeft opgeleverd!