Weg met de manager | Welkom bij Ter Haak
348882
post-template-default,single,single-post,postid-348882,single-format-standard,eltd-cpt-1.0,ajax_fade,page_not_loaded,,moose-ver-2.0, vertical_menu_with_scroll,smooth_scroll,fade_push_text_right,blog_installed,wpb-js-composer js-comp-ver-5.5.2,vc_responsive

“Weg met de manager”

 

Management en managers worden steeds minder serieus genomen. Door de samenleving én door medewerkers. Alleen de managers zelf lijken het nog altijd niet door te hebben.

 

Ik pleit daarom voor het afschaffen van de term manager.

 

De term management is volgens de definitie van Wikipedia afgeleid van ‘dirigeren’, ‘leiden’ en ‘besturen’ van een onderneming of organisatie. Hierdoor is de functie van manager erg aantrekkelijk geworden voor veel mensen. Want, wie wil er nu niet leiden, dirigeren, en besturen?

 

Het gevolg is dat hele hordes functionarissen zichzelf manager zijn gaan noemen. Maar vaak blinken zij uit in tal van dingen, maar helaas zelden in zaken als dirigeren, leiden of besturen. Vooral in grote organisaties komt het veel voor: veel mensen = veel management!

 

Het resultaat is dat hele hordes medewerkers het idee hebben dat zij hun werk doen ondanks hun manager/management in plaats van dankzij hun manager. Zo’n ‘manager’ willen ze helemaal niet en daar hebben ze natuurlijk een goede reden voor.

 

Hun managers proberen namelijk wel een beetje te dirigeren, maar omdat ze daarbij meestal de neiging hebben (nauwgezet) de noten ‘van boven’ te volgen, beperken ze zich in de praktijk meestal tot instrueren en controleren. En daarmee zijn ze vooral volgend en niet leidend. Vooral niet voor “hun” medewerkers.

 

Gelukkig hebben veel van die medewerkers geleerd om, als de situatie daarom vraagt, zo’n beetje ‘om het management’ heen te werken en zo alsnog wat resultaat te behalen. Ze laten de manager controleren en instrueren en doen het (denk)werk verder zelf wel. Vandaar mijn conclusie dat de term manager zo langzamerhand teveel gedevalueerd is om nog met goed fatsoen te gebruiken: ik raad professionele functionarissen aan de term niet meer op zichzelf toe te passen als ze serieus genomen willen worden.

 

Wat dan wel?

Wil je wel serieus genomen worden? Dan kun je beter vertellen welk proces je leidt. Waar je je specifiek mee bezig houdt. Zeg bijvoorbeeld: ‘Ik leid de marketingacties’. Dat je daarmee verantwoordelijk bent voor (een deel van de) marketing, begrijpt iedereen. Het is ook een mooie test: Wanneer het lastig voor je is om aan te geven waar je precies mee bezig bent, ben je waarschijnlijk een ‘manager’. En als je functie inhoudt dat je een organisatie leidt, dan kun je dat natuurlijk ook uitspreken: ‘Ik leid de organisatie’.

Op deze manier weet iedereen direct waar je je écht verantwoordelijk voor voelt en werkelijk mee bezig bent.

 

Heerlijk duidelijk voor echte professionals, maar doodeng voor het ego van veel managers.

 

Peter ter Haak

AUTHOR: admin
No Comments

Sorry, the comment form is closed at this time.

 

Dankjewel voor je keuze!
Circa 15% van de mensen kiest voor deze dolfijn

 

We geven hiermee aan dat we de structuur, instructie en uitdaging waarover dolfijn B nodig hebben om effectief te kunnen leren.

 

Daarnaast hebben we ook de vrije ruimte van dolfijn A nodig om effectief en met plezier te kunnen leren.

 

Effectief kunnen leren vraagt dus om de juiste middelen en soms om kaders, maar ook om voldoende vrije ruimte.

 

Veel organisaties hebben wel de intentie deze vrije ruimte te bieden, maar dit blijkt in de praktijk lang niet altijd even makkelijk omdat het ten koste lijkt te gaan van zaken als duidelijkheid, zekerheid en controle op performance…

 

Ga maar eens na: welke voorkeur heb jij als je de vraag als leidinggevende beantwoordt? Welke dolfijn wil jij dan dat jouw medewerker of collega is, als het om leren gaat?

 

Jouw antwoorden geven enig inzicht over hoe jij je eigen leerproces het liefst vorm geeft, maar ook over de neiging tot instrueren, doceren en controleren wanneer je in de rol van leidinggevende zit.

 

Wat is de optimale mix voor jou?

 

Tip: begin een gesprek met je medewerker of leidinggevende over dit onderwerp. Leuk als je deze metafoor gebruikt en toelicht hoe de door jouw gewenste vrije ruimte eruitziet. Kijk eens of je er afspraken over kunt maken.

 

Wij horen graag wat het heeft opgeleverd!

 

Dankjewel voor je keuze!
Ruim 85% van de mensen kiest voor deze dolfijn

 

We geven hiermee aan dat we de vrije ruimte van dolfijn A nodig hebben om effectief en met plezier te kunnen leren.

 

Daarnaast willen we meestal ook wat van de structuur, instructie en uitdaging die dolfijn B krijgt.

 

Effectief kunnen leren vraagt dus om de juiste middelen en om kaders, maar ook om voldoende vrije ruimte.

 

Veel organisaties hebben wel de intentie deze vrije ruimte te bieden, maar dit blijkt in de praktijk lang niet altijd even makkelijk omdat het ten koste lijkt te gaan van zaken als duidelijkheid, zekerheid en controle op performance…

 

Ga maar eens na: welke voorkeur heb jij als je de vraag als leidinggevende beantwoordt? Welke dolfijn wil jij dan dat jouw medewerker of collega is, als het om leren gaat?

 

Jouw antwoorden geven enig inzicht over hoe jij je eigen leerproces het liefst vorm geeft, maar ook over de neiging tot instrueren, doceren en controleren wanneer je in de rol van leidinggevende zit.

 

Wat is de optimale mix voor jou?

 

Tip: begin een gesprek met je medewerker of leidinggevende over dit onderwerp. Leuk als je deze metafoor gebruikt en toelicht hoe de door jouw gewenste vrije ruimte eruitziet. Kijk eens of je er afspraken over kunt maken.

 

Wij horen graag wat het heeft opgeleverd!