Stop met binden en boeien en begin met verbinden en groeien. | Welkom bij Ter Haak
349148
post-template-default,single,single-post,postid-349148,single-format-standard,eltd-cpt-1.0,ajax_fade,page_not_loaded,,moose-ver-2.0, vertical_menu_with_scroll,smooth_scroll,fade_push_text_right,blog_installed,wpb-js-composer js-comp-ver-5.5.2,vc_responsive

War for Talent? Bedrijven doen er goed aan het “binden en te boeien – denken” los te laten.
Generatie Y en Z zit er echt niet op te wachten. Wie wel trouwens?

Aandacht voor Verbinding en Groeien is veel effectiever én duurzamer.

Bedrijven die willen verbinden en willen groeien stralen de energie en inspiratie uit van een enthousiaste startup. Precies het type bedrijven waar de gewilde talenten en high potentials voor kiezen.

Waarom missen veel organisaties de slag?
De principes van verbinden en groeien zijn simpel, maar de realisatie ervan niet. Het vergt namelijk vertrouwen en aandacht. En omdat vertrouwen en aandacht niet echt in een modelletje of managementtool passen is het voor veel clubs (die erg houden van modellen en tools) lastig vertrouwen en aandacht te bewerkstelligen.

Als een organisatie talent ècht wil verleiden om te komen werken, of als ze echt wil dat high potentials blijven, dan moet die organisatie willen en durven(!) verbinden en groeien.

Verbinden begint met kiezen.
Om goed te kunnen kiezen, ook wel selecteren genoemd, helpt het als je weet wat je nodig hebt en wilt. Goede selecteurs:
1. Maken voldoende tijd en vooral aandacht vrij om te kiezen, treuzelen niet en durven soms af te wijken van een afspraak of regel.
2. Weten goed wat eerder wel en niet heeft gewerkt en waarom. Ze leren bewust van iedere keuze.

Hoe goed is jouw organisatie hierin?

Verbinden betekent ook vertrouwen. Dit kan van beide kanten na enige tijd toenemen of afnemen. Af en toe “meten” en daar iets mee te doen is dan wel zo handig.
Helaas, zelfs organisaties en medewerkers die heel goed zijn in selecteren, vergeten nogal eens de verbinding te checken en te onderhouden. Welkom “retentiebeleid”.

Talenten willen werken bij bedrijven waar ze kunnen ontwikkelen. Groeien. Organisaties die dit begrijpen, geven daarom de mogelijkheid, maar zijn ook helder over de uitdaging. Zowel organisatie als medewerker snapt -als het goed is- het belang van ontwikkeling en dus is er sprake van enige druk als het om leren en ontwikkelen gaat. Voor allebei.
Het helpt dan natuurlijk wel als je met elkaar verbonden bent, in plaats van gebonden.

Verbinden en groeien dus.

Peter ter Haak

AUTHOR: Peter ter Haak
No Comments

Sorry, the comment form is closed at this time.

 

Dankjewel voor je keuze!
Circa 15% van de mensen kiest voor deze dolfijn

 

We geven hiermee aan dat we de structuur, instructie en uitdaging waarover dolfijn B nodig hebben om effectief te kunnen leren.

 

Daarnaast hebben we ook de vrije ruimte van dolfijn A nodig om effectief en met plezier te kunnen leren.

 

Effectief kunnen leren vraagt dus om de juiste middelen en soms om kaders, maar ook om voldoende vrije ruimte.

 

Veel organisaties hebben wel de intentie deze vrije ruimte te bieden, maar dit blijkt in de praktijk lang niet altijd even makkelijk omdat het ten koste lijkt te gaan van zaken als duidelijkheid, zekerheid en controle op performance…

 

Ga maar eens na: welke voorkeur heb jij als je de vraag als leidinggevende beantwoordt? Welke dolfijn wil jij dan dat jouw medewerker of collega is, als het om leren gaat?

 

Jouw antwoorden geven enig inzicht over hoe jij je eigen leerproces het liefst vorm geeft, maar ook over de neiging tot instrueren, doceren en controleren wanneer je in de rol van leidinggevende zit.

 

Wat is de optimale mix voor jou?

 

Tip: begin een gesprek met je medewerker of leidinggevende over dit onderwerp. Leuk als je deze metafoor gebruikt en toelicht hoe de door jouw gewenste vrije ruimte eruitziet. Kijk eens of je er afspraken over kunt maken.

 

Wij horen graag wat het heeft opgeleverd!

 

Dankjewel voor je keuze!
Ruim 85% van de mensen kiest voor deze dolfijn

 

We geven hiermee aan dat we de vrije ruimte van dolfijn A nodig hebben om effectief en met plezier te kunnen leren.

 

Daarnaast willen we meestal ook wat van de structuur, instructie en uitdaging die dolfijn B krijgt.

 

Effectief kunnen leren vraagt dus om de juiste middelen en om kaders, maar ook om voldoende vrije ruimte.

 

Veel organisaties hebben wel de intentie deze vrije ruimte te bieden, maar dit blijkt in de praktijk lang niet altijd even makkelijk omdat het ten koste lijkt te gaan van zaken als duidelijkheid, zekerheid en controle op performance…

 

Ga maar eens na: welke voorkeur heb jij als je de vraag als leidinggevende beantwoordt? Welke dolfijn wil jij dan dat jouw medewerker of collega is, als het om leren gaat?

 

Jouw antwoorden geven enig inzicht over hoe jij je eigen leerproces het liefst vorm geeft, maar ook over de neiging tot instrueren, doceren en controleren wanneer je in de rol van leidinggevende zit.

 

Wat is de optimale mix voor jou?

 

Tip: begin een gesprek met je medewerker of leidinggevende over dit onderwerp. Leuk als je deze metafoor gebruikt en toelicht hoe de door jouw gewenste vrije ruimte eruitziet. Kijk eens of je er afspraken over kunt maken.

 

Wij horen graag wat het heeft opgeleverd!