Schaf het contract voor onbepaalde tijd af | Welkom bij Ter Haak
348891
post-template-default,single,single-post,postid-348891,single-format-standard,eltd-cpt-1.0,ajax_fade,page_not_loaded,,moose-ver-2.0, vertical_menu_with_scroll,smooth_scroll,fade_push_text_right,blog_installed,wpb-js-composer js-comp-ver-5.5.2,vc_responsive

“Schaf het contract voor onbepaalde tijd af”.

Deze maatregel zal een veel kritischer, bewuster en vooral eerlijker houding bewerkstelligen bij zowel medewerker als werkgever. Bovendien past het beter in een samenleving waarin zelfstandigheid en persoonlijk geluk hand in hand gaan.

Lifetime employment komt nog maar zelden voor. Mensen denken zélf na over hun levensloop. De relatie tussen werkgever en werknemer wordt gelukkig steeds minder hiërarchisch. Er is steeds minder behoefte aan “bescherming” en steeds meer aan duidelijkheid.

Bovendien: een arbeidsovereenkomst is helemaal nooit bedoeld voor “onbepaalde” tijd.

Het woord “onbepaald” in een contract geeft aan dat de partijen op dat punt niet in staat zijn tot heldere definitie. Met andere woorden: ze zijn niet in staat op dat punt duidelijkheid te verschaffen. Met andere woorden: het is dus niet mogelijk een goede afspraak te maken. Omdat een contract nu net díe functie heeft: de afspraken duidelijk vastleggen, is dus ieder contract waarin het woord “onbepaald” staat een conflictgarantie voor de toekomst. Alleen prettig voor juristen.

Deze conflicten kosten uiteraard heel veel tijd, geld, ergernis, energie en wellicht het meest ernstig: het maakt van samenwerkende partijen (werkgevers en werknemers) tegenstanders en voedt vooroordelen over en weer.

Wanneer we vanaf vandaag in ieder arbeidscontract vastleggen voor hoelang het aangegaan wordt en onder welke (financiële) voorwaarden het ontbonden kan worden, is dit probleem opgelost.

Een ander belangrijk voordeel zal zijn dat bedrijven en werknemers wérkelijk met elkaar zullen gaan evalueren omdat daar nu aan beide zijden een echte behoefte aan is. Functioneringsgesprekken en beoordelingsgesprekken zullen dus daadwerkelijk plaatsvinden, echt inhoud krijgen en door beide partijen serieus genomen worden. De winst die daaruit voortvloeit zal ongekend zijn.

Bent u het grondig met mij (on)eens? Laat me weten waarom en maak me wijzer. Dankie daarvoor!

Peter ter Haak

 

Deze column schreef ik reeds in 2007 in het Financieel Dagblad.

Ondertussen kennen we de term duurzame inzetbaarheid en hebben we met een aantal organisaties nadrukkelijk de tijd “bepaald” in hun contracten, gekoppeld aan een resultaatgericht leertraject. En niet zonder succes! Hoe dat werkt(e)? Stuur een berichtje en ik vertel het graag!

AUTHOR: admin
No Comments

Sorry, the comment form is closed at this time.

 

Dankjewel voor je keuze!
Circa 15% van de mensen kiest voor deze dolfijn

 

We geven hiermee aan dat we de structuur, instructie en uitdaging waarover dolfijn B nodig hebben om effectief te kunnen leren.

 

Daarnaast hebben we ook de vrije ruimte van dolfijn A nodig om effectief en met plezier te kunnen leren.

 

Effectief kunnen leren vraagt dus om de juiste middelen en soms om kaders, maar ook om voldoende vrije ruimte.

 

Veel organisaties hebben wel de intentie deze vrije ruimte te bieden, maar dit blijkt in de praktijk lang niet altijd even makkelijk omdat het ten koste lijkt te gaan van zaken als duidelijkheid, zekerheid en controle op performance…

 

Ga maar eens na: welke voorkeur heb jij als je de vraag als leidinggevende beantwoordt? Welke dolfijn wil jij dan dat jouw medewerker of collega is, als het om leren gaat?

 

Jouw antwoorden geven enig inzicht over hoe jij je eigen leerproces het liefst vorm geeft, maar ook over de neiging tot instrueren, doceren en controleren wanneer je in de rol van leidinggevende zit.

 

Wat is de optimale mix voor jou?

 

Tip: begin een gesprek met je medewerker of leidinggevende over dit onderwerp. Leuk als je deze metafoor gebruikt en toelicht hoe de door jouw gewenste vrije ruimte eruitziet. Kijk eens of je er afspraken over kunt maken.

 

Wij horen graag wat het heeft opgeleverd!

 

Dankjewel voor je keuze!
Ruim 85% van de mensen kiest voor deze dolfijn

 

We geven hiermee aan dat we de vrije ruimte van dolfijn A nodig hebben om effectief en met plezier te kunnen leren.

 

Daarnaast willen we meestal ook wat van de structuur, instructie en uitdaging die dolfijn B krijgt.

 

Effectief kunnen leren vraagt dus om de juiste middelen en om kaders, maar ook om voldoende vrije ruimte.

 

Veel organisaties hebben wel de intentie deze vrije ruimte te bieden, maar dit blijkt in de praktijk lang niet altijd even makkelijk omdat het ten koste lijkt te gaan van zaken als duidelijkheid, zekerheid en controle op performance…

 

Ga maar eens na: welke voorkeur heb jij als je de vraag als leidinggevende beantwoordt? Welke dolfijn wil jij dan dat jouw medewerker of collega is, als het om leren gaat?

 

Jouw antwoorden geven enig inzicht over hoe jij je eigen leerproces het liefst vorm geeft, maar ook over de neiging tot instrueren, doceren en controleren wanneer je in de rol van leidinggevende zit.

 

Wat is de optimale mix voor jou?

 

Tip: begin een gesprek met je medewerker of leidinggevende over dit onderwerp. Leuk als je deze metafoor gebruikt en toelicht hoe de door jouw gewenste vrije ruimte eruitziet. Kijk eens of je er afspraken over kunt maken.

 

Wij horen graag wat het heeft opgeleverd!