Pas op voor methodereligie! | Welkom bij Ter Haak
348894
post-template-default,single,single-post,postid-348894,single-format-standard,eltd-cpt-1.0,ajax_fade,page_not_loaded,,moose-ver-2.0, vertical_menu_with_scroll,smooth_scroll,fade_push_text_right,blog_installed,wpb-js-composer js-comp-ver-5.5.2,vc_responsive

Pas op voor methodereligie

 

Geloof jij in de een theorie, aanpak of methode?

Dan is het oppassen geblazen!

 

Misschien heb je recent een training gevolgd of cursus gehad en daar een methode of een model leren gebruiken. Of een boek gelezen met dé oplossing. Gebruik dan vooral de kennis en ervaring die je ermee opgedaan hebt en gebruik wat jij kunt gebruiken. Maar vertrouw vooral op jezelf.

 

Modellen en methodes geven ons houvast bij het begrijpen van de werkelijkheid. Ze maken het ook gemakkelijker om met elkaar over de werkelijkheid te praten. Handig en nuttig. Echter: modellen en methodes zijn niet de werkelijkheid!

 

Dat laatste lijken sommige trainers en consultants -met in hun kielzog hun klanten (cursisten)- nog weleens te vergeten. De werkelijkheid is complex en weerbarstig. En iedere keer wanneer iemand een theorie heeft bedacht over hoe de werkelijkheid werkt, blijkt die niet volledig te zijn. Hij blijkt in de praktijk simpelweg niet altijd te werken.

Wees dus beducht voor methodes en modellen die gegarandeerd succes opleveren. Gelukkig bestaan ze niet. We weten tenslotte nooit helemaal zeker van tevoren of iets gaat werken…

 

Maar ja, als leidinggevende manager ben je ook maar een mens. Zo’n methode geeft veiligheid en zekerheid en maakt dat wat jij bedoelt precies duidelijk en zo herkenbaar… En bovendien: als nu de gekozen aanpak niet werkt, kunnen we de methode tenminste een deel van de schuld geven. Ook wel prettig.

 

Veel managers vertrouwen behoorlijk op hun methode, soms hebben ze ‘m zelf ontwikkeld en worden erin bevestigd en gesteund door een consultant, adviseur, bureau of trainer.  Ze zijn er als het ware in gaan geloven….

 

Echter, vergeet niet dat de meeste managers worden betaald om beslissingen te nemen in bijzondere, unieke situaties. Geen standaard dus, want dat kan de computer ook. Welke aanpak dan het best past vraagt om zelf nadenken en zelf beslissen. Dit betekent ook zelf fouten maken.

 

Dus; ken de methodes, verdiep je erin en doe er je voordeel mee, maar vertrouw op je gezond verstand. En weet dat wanneer je “heilig” in iets gelooft, de neiging tot zelf kritisch nadenken veel minder groot is. Oppassen dus als je gelooft in een aanpak of model.

 

Peter ter Haak

 

N.B. Mag ik weten in welke methode of model jij geneigd bent te geloven?

AUTHOR: admin
No Comments

Sorry, the comment form is closed at this time.

 

Dankjewel voor je keuze!
Circa 15% van de mensen kiest voor deze dolfijn

 

We geven hiermee aan dat we de structuur, instructie en uitdaging waarover dolfijn B nodig hebben om effectief te kunnen leren.

 

Daarnaast hebben we ook de vrije ruimte van dolfijn A nodig om effectief en met plezier te kunnen leren.

 

Effectief kunnen leren vraagt dus om de juiste middelen en soms om kaders, maar ook om voldoende vrije ruimte.

 

Veel organisaties hebben wel de intentie deze vrije ruimte te bieden, maar dit blijkt in de praktijk lang niet altijd even makkelijk omdat het ten koste lijkt te gaan van zaken als duidelijkheid, zekerheid en controle op performance…

 

Ga maar eens na: welke voorkeur heb jij als je de vraag als leidinggevende beantwoordt? Welke dolfijn wil jij dan dat jouw medewerker of collega is, als het om leren gaat?

 

Jouw antwoorden geven enig inzicht over hoe jij je eigen leerproces het liefst vorm geeft, maar ook over de neiging tot instrueren, doceren en controleren wanneer je in de rol van leidinggevende zit.

 

Wat is de optimale mix voor jou?

 

Tip: begin een gesprek met je medewerker of leidinggevende over dit onderwerp. Leuk als je deze metafoor gebruikt en toelicht hoe de door jouw gewenste vrije ruimte eruitziet. Kijk eens of je er afspraken over kunt maken.

 

Wij horen graag wat het heeft opgeleverd!

 

Dankjewel voor je keuze!
Ruim 85% van de mensen kiest voor deze dolfijn

 

We geven hiermee aan dat we de vrije ruimte van dolfijn A nodig hebben om effectief en met plezier te kunnen leren.

 

Daarnaast willen we meestal ook wat van de structuur, instructie en uitdaging die dolfijn B krijgt.

 

Effectief kunnen leren vraagt dus om de juiste middelen en om kaders, maar ook om voldoende vrije ruimte.

 

Veel organisaties hebben wel de intentie deze vrije ruimte te bieden, maar dit blijkt in de praktijk lang niet altijd even makkelijk omdat het ten koste lijkt te gaan van zaken als duidelijkheid, zekerheid en controle op performance…

 

Ga maar eens na: welke voorkeur heb jij als je de vraag als leidinggevende beantwoordt? Welke dolfijn wil jij dan dat jouw medewerker of collega is, als het om leren gaat?

 

Jouw antwoorden geven enig inzicht over hoe jij je eigen leerproces het liefst vorm geeft, maar ook over de neiging tot instrueren, doceren en controleren wanneer je in de rol van leidinggevende zit.

 

Wat is de optimale mix voor jou?

 

Tip: begin een gesprek met je medewerker of leidinggevende over dit onderwerp. Leuk als je deze metafoor gebruikt en toelicht hoe de door jouw gewenste vrije ruimte eruitziet. Kijk eens of je er afspraken over kunt maken.

 

Wij horen graag wat het heeft opgeleverd!