Niet normaal of nieuwe normaal? | Welkom bij Ter Haak
348879
post-template-default,single,single-post,postid-348879,single-format-standard,eltd-cpt-1.0,ajax_fade,page_not_loaded,,moose-ver-2.0, vertical_menu_with_scroll,smooth_scroll,fade_push_text_right,blog_installed,wpb-js-composer js-comp-ver-5.5.2,vc_responsive

Niet normaal of nieuwe normaal?

 

Een vriend van mij weigert te spreken van “crisis”. En dit terwijl zijn autobedrijf zich in een branche bevindt waar al jaren best wat klappen vallen. Daar waar anderen omvallen is zijn bedrijf aan het groeien. Ik vind het knap bijzonder.

 

Het verschil? Hij heeft het consequent over het “nieuwe normaal”. Enorm verfrissend, want met deze vaststelling heb je de kans om langdurige analyses en vooral geklaag over “crisis” en andere tegenslag over te slaan.

 

Kort uitgelegd en samengevat in mijn woorden: Met behulp van de financiële sector hebben we onszelf enige tijd met succes voor de gek gehouden. We zijn gewend geraakt aan een (financiële) situatie die niet strookte met de werkelijkheid. Een virtuele wereld zeg maar. Eentje die niet duurzaam bleek. Of: “niet normaal”. Op basis hiervan hebben we ook verwachtingen en gedrag bij onszelf ontwikkeld die soms “niet normaal” zijn.

 

We, sommigen wat sneller dan anderen, zijn ondertussen wakker: veel dingen gaan, of zijn anders, in werkelijkheid dan we verwacht of gepland hadden. Anders gezegd: de werkelijkheid, ook de financiële, laat zich soms minder goed voorspellen dan we wensen. Simpelweg omdat de economie volgt wat wij doen en niet andersom. De groep die de meeste moeite heeft met wakker worden zijn uiteraard de economen. Zij houden vast aan de (eigen) oude mantra’s en aannames en spreken het liefst over “herstel”. Zij praten over een “crisis”, alsof het een situatie betreft die, als we maar hardnekkig meer van hetzelfde blijven doen, “vanzelf” over gaat. Best naïef als je het mij vraagt.

 

Ik stel voor dat we vanaf nu lekker en verantwoord aan de slag gaan met elkaar vanuit de wetenschap dat er elke dag een nieuw normaal bestaat. En dat nieuwe normaal is morgen natuurlijk weer net iets anders dan vandaag. Er bestaat geen 100% zekerheid en ook geen 100% kloppend economisch model.

 

Het mooie van deze manier van kijken is dat we weer écht beseffen dat die 100% zekerheid niet bestaat. Echt niet. Het maakt dat we afscheid kunnen nemen van oude verwachtingen (au!), meevallers waarderen (wauw!) en nieuwe ideeën omarmen (yo!). We zullen meer en meer initiatief en verantwoordelijkheid gaan nemen. Hoe leuk is dat?! En hoe meer mensen er wakker worden, hoe meer we dat samen kunnen doen.

 

En de economie? Geen zorg, die volgt ons vanzelf wel.

 

Peter ter Haak

AUTHOR: admin
No Comments

Sorry, the comment form is closed at this time.

 

Dankjewel voor je keuze!
Circa 15% van de mensen kiest voor deze dolfijn

 

We geven hiermee aan dat we de structuur, instructie en uitdaging waarover dolfijn B nodig hebben om effectief te kunnen leren.

 

Daarnaast hebben we ook de vrije ruimte van dolfijn A nodig om effectief en met plezier te kunnen leren.

 

Effectief kunnen leren vraagt dus om de juiste middelen en soms om kaders, maar ook om voldoende vrije ruimte.

 

Veel organisaties hebben wel de intentie deze vrije ruimte te bieden, maar dit blijkt in de praktijk lang niet altijd even makkelijk omdat het ten koste lijkt te gaan van zaken als duidelijkheid, zekerheid en controle op performance…

 

Ga maar eens na: welke voorkeur heb jij als je de vraag als leidinggevende beantwoordt? Welke dolfijn wil jij dan dat jouw medewerker of collega is, als het om leren gaat?

 

Jouw antwoorden geven enig inzicht over hoe jij je eigen leerproces het liefst vorm geeft, maar ook over de neiging tot instrueren, doceren en controleren wanneer je in de rol van leidinggevende zit.

 

Wat is de optimale mix voor jou?

 

Tip: begin een gesprek met je medewerker of leidinggevende over dit onderwerp. Leuk als je deze metafoor gebruikt en toelicht hoe de door jouw gewenste vrije ruimte eruitziet. Kijk eens of je er afspraken over kunt maken.

 

Wij horen graag wat het heeft opgeleverd!

 

Dankjewel voor je keuze!
Ruim 85% van de mensen kiest voor deze dolfijn

 

We geven hiermee aan dat we de vrije ruimte van dolfijn A nodig hebben om effectief en met plezier te kunnen leren.

 

Daarnaast willen we meestal ook wat van de structuur, instructie en uitdaging die dolfijn B krijgt.

 

Effectief kunnen leren vraagt dus om de juiste middelen en om kaders, maar ook om voldoende vrije ruimte.

 

Veel organisaties hebben wel de intentie deze vrije ruimte te bieden, maar dit blijkt in de praktijk lang niet altijd even makkelijk omdat het ten koste lijkt te gaan van zaken als duidelijkheid, zekerheid en controle op performance…

 

Ga maar eens na: welke voorkeur heb jij als je de vraag als leidinggevende beantwoordt? Welke dolfijn wil jij dan dat jouw medewerker of collega is, als het om leren gaat?

 

Jouw antwoorden geven enig inzicht over hoe jij je eigen leerproces het liefst vorm geeft, maar ook over de neiging tot instrueren, doceren en controleren wanneer je in de rol van leidinggevende zit.

 

Wat is de optimale mix voor jou?

 

Tip: begin een gesprek met je medewerker of leidinggevende over dit onderwerp. Leuk als je deze metafoor gebruikt en toelicht hoe de door jouw gewenste vrije ruimte eruitziet. Kijk eens of je er afspraken over kunt maken.

 

Wij horen graag wat het heeft opgeleverd!