Kwetsbaarheid, Leiderschap & Louis van Gaal | Welkom bij Ter Haak
348888
post-template-default,single,single-post,postid-348888,single-format-standard,eltd-cpt-1.0,ajax_fade,page_not_loaded,,moose-ver-2.0, vertical_menu_with_scroll,smooth_scroll,fade_push_text_right,blog_installed,wpb-js-composer js-comp-ver-5.5.2,vc_responsive

Leiderschap van Louis op het WK (2014)

In College Tour van 11 november 2010 vertelt Louis van Gaal: ‘Bij een beslissing luister ik altijd naar het advies van de specialisten, zij bepalen in feite.’ Om te vervolgen: ‘En als het dan achteraf een foute beslissing blijkt, dan ben ik (weer) de lul.’

Ondanks verwoede pogingen tot een ‘en dat kan me heus niet schelen’-houding zegt Louis het verongelijkt en met duidelijk zichtbare ergernis. Ziet dan niemand de onredelijkheid hiervan in?

Zaterdag 5 juli 2014: Louis heeft net het advies van Frans Hoek, de keeperstrainer opgevolgd en keeper Jasper Cillissen gewisseld voor Tim Krul. Het spectaculaire effect is bekend. In het interview met Jack van Gelder na de wedstrijd stelt Louis relativerend vast: ‘Als het anders had uitgepakt, was ik weer voor gek versleten.’

Weer die ‘en dat kan me heus niet schelen’-houding. Het lukt nu beter, maar toch pikt Jack van Gelder de lichaamstaal op en vraagt: ‘Heb je het idee dat je nog steeds wordt gewogen per wedstrijd?’ Louis antwoord volledig naar onwaarheid: ‘Ik eh, dat maakt me ook(!) niet uit.’

Zijn irritatie lijkt te zeggen: Dit is zó oneerlijk!

Gevoelsmens Jack manoeuvreert in de twee minuten erna het gesprek weer terug naar de inhoud (wie is er geblesseerd) en een stemming die past bij het bereiken van de halve finale. Zou Louis het doorhebben en waarderen?

Ik voorspel dat:

1    Nederland wordt straks wereldkampioen en;

 

2   Louis zal straks regelmatig dingen zeggen als: ‘Sorry, ik reageer soms geïrriteerd of boos als ik het gevoel heb dat mijn deskundigheid, professionaliteit of goede intenties in twijfel wordt getrokken. Dan voel ik me snel aangesproken en reageer dan niet altijd even redelijk.’

 

Voorspelling 1 komt uit. Door Louis.

 

Voorspelling 2 komt ook uit hoop ik, voor Louis.

 

Peter ter Haak

 

N.B.

Nederland haalde de finale helaas niet en werd derde door gastland Brazilië te verslaan met 0-3.

AUTHOR: admin
No Comments

Sorry, the comment form is closed at this time.

 

Dankjewel voor je keuze!
Circa 15% van de mensen kiest voor deze dolfijn

 

We geven hiermee aan dat we de structuur, instructie en uitdaging waarover dolfijn B nodig hebben om effectief te kunnen leren.

 

Daarnaast hebben we ook de vrije ruimte van dolfijn A nodig om effectief en met plezier te kunnen leren.

 

Effectief kunnen leren vraagt dus om de juiste middelen en soms om kaders, maar ook om voldoende vrije ruimte.

 

Veel organisaties hebben wel de intentie deze vrije ruimte te bieden, maar dit blijkt in de praktijk lang niet altijd even makkelijk omdat het ten koste lijkt te gaan van zaken als duidelijkheid, zekerheid en controle op performance…

 

Ga maar eens na: welke voorkeur heb jij als je de vraag als leidinggevende beantwoordt? Welke dolfijn wil jij dan dat jouw medewerker of collega is, als het om leren gaat?

 

Jouw antwoorden geven enig inzicht over hoe jij je eigen leerproces het liefst vorm geeft, maar ook over de neiging tot instrueren, doceren en controleren wanneer je in de rol van leidinggevende zit.

 

Wat is de optimale mix voor jou?

 

Tip: begin een gesprek met je medewerker of leidinggevende over dit onderwerp. Leuk als je deze metafoor gebruikt en toelicht hoe de door jouw gewenste vrije ruimte eruitziet. Kijk eens of je er afspraken over kunt maken.

 

Wij horen graag wat het heeft opgeleverd!

 

Dankjewel voor je keuze!
Ruim 85% van de mensen kiest voor deze dolfijn

 

We geven hiermee aan dat we de vrije ruimte van dolfijn A nodig hebben om effectief en met plezier te kunnen leren.

 

Daarnaast willen we meestal ook wat van de structuur, instructie en uitdaging die dolfijn B krijgt.

 

Effectief kunnen leren vraagt dus om de juiste middelen en om kaders, maar ook om voldoende vrije ruimte.

 

Veel organisaties hebben wel de intentie deze vrije ruimte te bieden, maar dit blijkt in de praktijk lang niet altijd even makkelijk omdat het ten koste lijkt te gaan van zaken als duidelijkheid, zekerheid en controle op performance…

 

Ga maar eens na: welke voorkeur heb jij als je de vraag als leidinggevende beantwoordt? Welke dolfijn wil jij dan dat jouw medewerker of collega is, als het om leren gaat?

 

Jouw antwoorden geven enig inzicht over hoe jij je eigen leerproces het liefst vorm geeft, maar ook over de neiging tot instrueren, doceren en controleren wanneer je in de rol van leidinggevende zit.

 

Wat is de optimale mix voor jou?

 

Tip: begin een gesprek met je medewerker of leidinggevende over dit onderwerp. Leuk als je deze metafoor gebruikt en toelicht hoe de door jouw gewenste vrije ruimte eruitziet. Kijk eens of je er afspraken over kunt maken.

 

Wij horen graag wat het heeft opgeleverd!