De intercedent van de toekomst richt zich op ontwikkeling | Welkom bij Ter Haak
348974
post-template-default,single,single-post,postid-348974,single-format-standard,eltd-cpt-1.0,ajax_fade,page_not_loaded,,moose-ver-2.0, vertical_menu_with_scroll,smooth_scroll,fade_push_text_right,blog_installed,wpb-js-composer js-comp-ver-5.5.2,vc_responsive

Effectief en bewust werken aan professionele ontwikkeling wordt (is!) een extreem belangrijke factor in het nieuwe werken als het gaat om zekerheid en geluk. Goede intercedenten zullen zich daar steeds nadrukkelijker op gaan richten.

Ga maar na:
Onze arbeidsverhoudingen veranderen: mensen wisselen sneller van baan en het aantal mensen met twee of meer banen neemt toe. De klassieke ‘medewerker’ of ‘vaste kracht’ verdwijnt steeds meer. Het werk wordt steeds meer gedaan door zogenaamde ‘professionals’ * : uitzendkrachten, ZZP’ers, flexkrachten, specialisten, interims, et cetera. Zij doen een bepaalde klus of job voor een bepaalde tijd en moeten er meestal zelf voor zorgen aansluitend iets anders te vinden.

Deze verandering heeft natuurlijk allerlei voor- en nadelen: flexibiliteit versus onzekerheid. Maar wat je er ook van vindt, de verandering is een feit en zal zich verder doorzetten.

Slimme en ervaren professionals zijn tijdens hun ‘klus’ of ‘baan’ al bezig met hun volgende stap. Ook weten deze professionals dat werken aan hun ontwikkeling van cruciaal belang is, stilstand is achteruitgang en maakt de kans op een aantrekkelijke volgende opdracht kleiner. Blijven ontwikkelen is noodzakelijker dan ooit als het om werkzekerheid gaat.

Echter, daar waar de gemiddelde vaste medewerker bij een HR- of P&O functionaris terecht kan, moeten veel professionals (‘externen’) het zelf uitzoeken. Dit is niet altijd handig en effectief en dus zullen ze op zoek gaan naar organisaties die hier iets te bieden hebben.

De intercedent van de toekomst begrijpt dit en maakt hier actief werk van. Met aandacht, tijd, kennis van de markt en ontwikkeling, stimuleert en organiseert hij of zij leerprocessen. Nu al zie je dat bij de gespecialiseerde bureaus en bij de bureaus voor hoger opgeleiden de beste professionals kiezen voor de organisaties die dit aspect op orde hebben.

Als intercedent van de toekomst zou ik me daarom richten op hoe leerprocessen en ontwikkeling werken. Degene die dit het best kan invullen, is het meest interessant in een volwassen flexibele arbeidsmarkt.

De intercedent van de toekomst doet daarmee veel meer dan alleen matchen en bewaken.
Check Ter Haak als je wilt weten hoe je als intercedent of uitzendorganisatie jezelf kunt onderscheiden als het gaat om het vormgeven aan leren en ontwikkeling of schrijf je in voor het Webinar over dit onderwerp.

Peter ter Haak

* Voor de goede orde: hiermee bedoel ik natuurlijk niet dat vaste medewerkers niet professioneel zijn 🙂

AUTHOR: Peter ter Haak
No Comments

Sorry, the comment form is closed at this time.

 

Dankjewel voor je keuze!
Circa 15% van de mensen kiest voor deze dolfijn

 

We geven hiermee aan dat we de structuur, instructie en uitdaging waarover dolfijn B nodig hebben om effectief te kunnen leren.

 

Daarnaast hebben we ook de vrije ruimte van dolfijn A nodig om effectief en met plezier te kunnen leren.

 

Effectief kunnen leren vraagt dus om de juiste middelen en soms om kaders, maar ook om voldoende vrije ruimte.

 

Veel organisaties hebben wel de intentie deze vrije ruimte te bieden, maar dit blijkt in de praktijk lang niet altijd even makkelijk omdat het ten koste lijkt te gaan van zaken als duidelijkheid, zekerheid en controle op performance…

 

Ga maar eens na: welke voorkeur heb jij als je de vraag als leidinggevende beantwoordt? Welke dolfijn wil jij dan dat jouw medewerker of collega is, als het om leren gaat?

 

Jouw antwoorden geven enig inzicht over hoe jij je eigen leerproces het liefst vorm geeft, maar ook over de neiging tot instrueren, doceren en controleren wanneer je in de rol van leidinggevende zit.

 

Wat is de optimale mix voor jou?

 

Tip: begin een gesprek met je medewerker of leidinggevende over dit onderwerp. Leuk als je deze metafoor gebruikt en toelicht hoe de door jouw gewenste vrije ruimte eruitziet. Kijk eens of je er afspraken over kunt maken.

 

Wij horen graag wat het heeft opgeleverd!

 

Dankjewel voor je keuze!
Ruim 85% van de mensen kiest voor deze dolfijn

 

We geven hiermee aan dat we de vrije ruimte van dolfijn A nodig hebben om effectief en met plezier te kunnen leren.

 

Daarnaast willen we meestal ook wat van de structuur, instructie en uitdaging die dolfijn B krijgt.

 

Effectief kunnen leren vraagt dus om de juiste middelen en om kaders, maar ook om voldoende vrije ruimte.

 

Veel organisaties hebben wel de intentie deze vrije ruimte te bieden, maar dit blijkt in de praktijk lang niet altijd even makkelijk omdat het ten koste lijkt te gaan van zaken als duidelijkheid, zekerheid en controle op performance…

 

Ga maar eens na: welke voorkeur heb jij als je de vraag als leidinggevende beantwoordt? Welke dolfijn wil jij dan dat jouw medewerker of collega is, als het om leren gaat?

 

Jouw antwoorden geven enig inzicht over hoe jij je eigen leerproces het liefst vorm geeft, maar ook over de neiging tot instrueren, doceren en controleren wanneer je in de rol van leidinggevende zit.

 

Wat is de optimale mix voor jou?

 

Tip: begin een gesprek met je medewerker of leidinggevende over dit onderwerp. Leuk als je deze metafoor gebruikt en toelicht hoe de door jouw gewenste vrije ruimte eruitziet. Kijk eens of je er afspraken over kunt maken.

 

Wij horen graag wat het heeft opgeleverd!